Hoogleraar Kinderrevalidatiegeneeskunde Jan Willem Gorter, verbonden aan de speerpunten Brain en Child Health en het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht (KCRU), heeft een Canadese carrièreprijs ontvangen. De Canadian Paediatric Society verkoos hem tot winnaar van de Career Research Award, een ‘erkenning van de loopbaan van een uitmuntende onderzoeker die werkt aan een aspect van het pediatrisch onderzoek in Canada’.
De kinderrevalidatiearts is vanzelfsprekend erg blij met de onderscheiding: ‘Uiteraard is deze award een waardering voor het team van studenten, staf en onderzoekers, alsmede de kinderen, jongeren en families waarmee ik het voorrecht heb gehad te mogen werken. Ik ben zeer dankbaar voor alle steun en mentorschap die ik heb mogen ontvangen van collega’s van de onderzoeksgroep CanChild, de afdeling kindergeneeskunde, en McMaster University, waar ik afgelopen 13 jaar heb gewerkt. Daarin betrek ik ook graag het team van het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht en de speerpunten Brain en Child Health van het UMC Utrecht.’
Pedriatisch onderzoek
Jan Willem Gorter is sinds 1 augustus 2021 hoogleraar Kinderrevalidatiegeneeskunde in het UMC Utrecht. Hij had al een aanstelling als hoogleraar aan de McMaster University in Hamilton (Canada), en was voor zijn benoeming een aantal jaar gasthoogleraar kinderrevalidatiegeneeskunde bij het UMC Utrecht. Met zijn onderzoek naar kinderen met een hersenaandoening, spierziekte, oncologische aandoening en aanlegstoornissen van het skelet slaat hij een brug tussen de speerpunten Brain en Child Health.
De Career Research Reward die Gorter nu heeft ontvangen, is bedoeld voor een uitmuntende en talentvolle onderzoeker die werkt aan een aspect van pediatrisch onderzoek in Canada. In Utrecht wil Gorter met zijn team de complexe zorg voor kinderen met ontwikkelingsbeperkingen en het gezin naar een hoger niveau tillen, om zo hun gezondheid te verbeteren. Gorter: ‘Dit doen we door onze kennis te vergroten over hoe deze kinderen beter mee kunnen doen aan onze maatschappij, te helpen hun autonomie te vergroten en de transitie naar volwassenheid te vergemakkelijken.’ Gorter ontwikkelde hiertoe onder meer het Zes-F-Woordenmodel, dat uitgaat van de mogelijkheden van het kind in plaats van beperkingen als gevolg van een aandoening.